Online shoppen.
De trend van afgelopen jaar en de toekomst is online shoppen. Tegenwoordig is er geen tijd voor uitgebreid winkelen, zelfs de Albert Heijn maakt het mogelijk voor de klanten om online boodschappen te bestellen en te bezorgen.
Er zijn keurmerken die de betrouwbaarheid van de webshop aangeven en er zijn websites die zich aanmelden zodat de consument de prijs kan vergelijken bij andere webshops. Vaak zijn de prijzen lager online dan in de winkel. Winkels maken meer kosten door personeel, huur van een winkel, meestal op betere locaties en Zekerheid bij ontvangen betalingen van klanten.
De nadelen van online winkelen zijn dat de product informatie beperkter is, afhankelijk bent van bezorgdiensten en het niet altijd duidelijk is voor de consument of het betrouwbaar is en niet het artikel kan passen voor dat het gekocht wordt.
Er waren al winkels die hun producten online aanboden en platforms zoals Marktplaats waar 'online' werd geshopt echter heeft momenteel alle grote (retail) bedrijven, veel kleine bedrijven en enkel online winkels een webshop. Dit komt omdat de vraag naar online shoppen is explosief is gestegen sinds 2009.
Van de 90% internetgebruikers die wekelijks online informatie zoeken doet 60% het zelfs dagelijks.
Meer dan 4 op de 10 consumenten gaan op zoek naar informatie over merken en producten via vergelijkingswebsites en sites met beoordelingen door specialisten of van gebruikers. Dit vermeld Marktonderzoeker Insite Consulting op de website (zie bron vermelding)
Trend panelen:
Demografie: wereldwijd en vooral de Het is uit één lopend er zijn veel jongeren van vanaf 18 die online bestellen. Oudere zijn vaak nog niet bekend met de technologie en vinden het vaak sneller onbetrouwbaar.
Cultuur: vooral in de westerse cultuur is het online winkelen explosief gestegen. Door dat men het te druk heeft om te winkelen en het makkelijker vind online te bestellen.
Technologie: digitalisering
Ecologie: Het is beter voor het milieu als men online winkelt aangezien er veel meer mensen kunnen bestellen zonder naar de winkel te rijden. En er veel minder winkels (elektriciteit) nodig is om het aanbod te vergroten.
Economie: één kan is het voordeliger en kunnen bedrijven zich uitbreiden zonder daar te veel kosten zoals extra personeel moeten aannemen.
Trend piramide
Micro trend: Online shoppen
Maxi trend: Easy
Mega trend: digitalisering
Geen opmerkingen:
Een reactie posten