Het concept zelf is heel goed. Het geeft de ruimte en aandacht aan de mensen die het nodig hebben. En qua bereik & media is dit misschien wel een van de betere voorbeelden van een crossmediale benadering. Toch vind ik dat het concept en de lancering niet op de beste manier neergezet zijn.
Reclame is voor de meeste mensen een moment om andere dingen te doen. Even iets te drinken pakken, een babbeltje tussendoor. Het is dan belangrijk om heel duidelijk te communiceren waar men het over heeft. De zin “1 op de 4 mensen stapt vroegtijdig uit het leven van een dodelijk zieke. jij niet, toch?” communiceert naar de mensen om een terminaal patiënt heen dat het belangrijk is om contacten te onderhouden, zelfs als dit moeilijk is.
Als men iets minder aandachtig kijkt en luistert veranderd dit al snel in: “1 op de 4 mensen stapt vroegtijdig uit het leven met een dodelijke ziekte. Jij niet toch? Waardoor het er op lijkt dat de patiënt zelf de doelgroep is, en hij niet uit het leven moet stappen omdat hij in een isolement raakt
De verwoordingen zijn voor de “passieve televisiekijker” niet goed gekozen, waardoor de campagne een andere context krijgt dan bedoeld. Dit is op te maken uit verschillende reacties op diverse fora, hetgeen jammer genoeg tot verwarrende discussies kan leiden.
Ander punt van kritiek is de prachtig vorm gegeven website. Als je een actieve deelname van mensen beoogt is het belangrijk dat het zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Op de pc is er nog wel te werken met de site. Praktisch zou ik het echter niet willen noemen. Op de tegenwoordig steeds populairder wordende smartphones en tablets is de site echt een ramp om mee te werken, als het al werkt.
Absoluut een goed initiatief, Mooi vormgegeven en goed verspreid via de diverse mediakanalen. Maar aan de overdracht van de boodschap en het gebruiksgemak mag nog wat geschaafd worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten