Het hiergenoemde concept is een communicatieconcept volgens de definitie van het NIMA Marketing Lexicon: creatief idee dat het uitgangspunt vormt voor een reclamecampagne.
Budgethotel Hans Brinker was op sterven na dood.
Zij vroegen aan reclamebureau KesselsKramer een campagne te beginnen om het hotel op de kaart te zetten. Er was weinig budget.
KesselsKramer kwam met een ludiek concept: The worst hotel in the World: het grootste shitgat in Amsterdam.
In deze campagne benadrukken ze alles wat mis is aan het hotel. De campagne werd een hype, kreeg enorm veel media-aandacht en het aantal gasten in het hotel is flink toegenomen.
De campagne loopt al een aantal jaren en wordt steeds vernieuwd. Voorbeelden:
- in alle stront op straat een vlaggetje met de naam van het hotel erop (vanaf het CS naar het hotel) (zgn. guirillamarketing)
- Improve your immune system (posters met huismijt etc. erop)
Posters met foto’s van de meest ranzige delen van het hotel
Posters met foto’s van de meest ranzige delen van het hotel
- posters met foto’s check in check out: voor het verblijf gezonde jongelui, erna zijn ze helemaal naar de kloten
- de website is geheel in stijl: teksten lopen door elkaar, links werken niet. En ook hier promoten ze vooral hoe waardeloos het hotel is.
lees: Het Hans Brinker Budget Hotel is trots teleurstellend reizigers voor veertig jaar.
Trots niveaus van comfort die vergelijkbaar zijn met een minimum-beveiligde gevangenis, de Hans Brinker biedt ook een aantal leidingen en een afwisselend open kantine waar een breed scala aan gerechten op basis van loopneus eieren.
Let wel: de site zit wel goed in elkaar: hij is in diverse talen vertaald (waaronder Chinees), bovendien werken de noodzakelijke links wel goed.
lees: Het Hans Brinker Budget Hotel is trots teleurstellend reizigers voor veertig jaar.
Trots niveaus van comfort die vergelijkbaar zijn met een minimum-beveiligde gevangenis, de Hans Brinker biedt ook een aantal leidingen en een afwisselend open kantine waar een breed scala aan gerechten op basis van loopneus eieren.
Let wel: de site zit wel goed in elkaar: hij is in diverse talen vertaald (waaronder Chinees), bovendien werken de noodzakelijke links wel goed.
- Inmiddels is er ook een boek uitgebracht.
Over het concept:
Het creatieve idee voor de reclamecampagne is: het slechtste hotel van de wereld.
In de campagne wordt de waarheid niet verhuld, integendeel, ze dikken die zelfs enorm aan. De sterkte van het concept ligt hem in het feit dat ze dit op een hilarische manier doen met wisselende insteek.
De doelgroep, jongeren met klein budget, wordt hierdoor geprikkeld. Enerzijds stoot het af: een vies, ongeregeld hotel. Anderzijds trekt het deze doelgroep aan: gezellig, leuke mensen, je kunt er doen wat je wil, geen gezeur en ongetwijfeld goedkoop.
Momenteel spelen ze in op de actualiteit van het achteruitgang van ons immuunsysteem.
Een aantal lessen van Kessels over concept:
1) Een sterk concept kan voor elk medium gebruikt worden.
2) Het gaat om het idee: ook met weinig budget kan iets moois gemaakt worden.
3) In campagnes ziet de voortuin er vaak fantastisch uit, terwijl de achtertuin een chaos is. Met andere woorden: het beeld is gelikt, maar het achterliggende idee ontbreekt.
4) Durf eerlijk te zijn en probeer zo min mogelijk concessies te doen.
5) Wanneer je beeld uit de context haalt, ga je weer zien waar het over gaat.
2) Het gaat om het idee: ook met weinig budget kan iets moois gemaakt worden.
3) In campagnes ziet de voortuin er vaak fantastisch uit, terwijl de achtertuin een chaos is. Met andere woorden: het beeld is gelikt, maar het achterliggende idee ontbreekt.
4) Durf eerlijk te zijn en probeer zo min mogelijk concessies te doen.
5) Wanneer je beeld uit de context haalt, ga je weer zien waar het over gaat.
Reclamebureau KesselsKramer
bron
bron2
bron3
17 december 2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten