donderdag 2 december 2010

Trend: sleeveface. platenhoezen krijgen een tweede leven (Marian Hanou)




Social media en digitale fotografie zijn het gevolg van de digitalisering en brengen veel creatieve mogelijkheden met zich mee. Een van de trends die hieruit is voortgekomen is sleeveface. De platenhoes krijgt een tweede leven.

De lp is niet weg te krijgen uit onze samenleving. Naast een grote groep liefhebbers die niets anders draait dan vinyl raakt ook een nieuwe generatie weer geinteresseerd. Bovendien wordt er nog volop gescratcht wat zonder vinyl niet eens kan. Bovendien is de platenhoes met mooie foto en songteksten ook niet te vervangen door een cd-hoesje. De hoes heeft inmiddels een eigen succesje opgebouwd. Een trend die al een tijdje stand houdt: sleeveface.

Het concept is als volgt: maak een foto met een platenhoes, waarbij het de bedoeling is dat de platenhoes overgaat in het werkelijke beeld. Zo kun je jezelf met het hoofd van Bob Dylan fotograferen, maar net zo makkelijk met dat van Patty Smith.
Wat ooit begon ooit als een lolletje in een café in Engeland is nu uitgegroeid tot een wereldwijde hype. Niet alleen zijn er vele websites met tips, voorbeelden en uitleg over sleeveface, ook op de social media zijn speciale facebook channels te vinden. Op youtube staan filmpjes. Surf eens rond op het net en ga aan de slag. Je zult zien hoe leuk het is.


Trendfactoren
Economie
: geen invloed

Demografie: vooral jongeren doen dit.
Technologie: dankzij de digitale fotografie en de het internet (met name social media, maar ook websites' is dit een hit kunnen worden.
Politiek: geen invloed
Cultuur en sociologie: nostalgisch, een hang naar vroegere tijden en die oude platenhoezen weer gebruiken.

Ecologie: geen invloed

Trendpiramideopbouw
Megatrend: DigitaliseringMaxitrend: social media / digitale fotografie
Microtrend: sleevefaces



17 december 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten