donderdag 16 december 2010

Talpa, mislukt concept en mislukt conceptlancering (Marian Hanou)


Talpa was een commerciële tv-zender, geïntroduceerd door John de Mol, die tot dan toe nog geen mislukking op zijn naam had staan.
De zender werd groots geïntroduceerd, veel campagne vooraf, grote beloftes en de verwachtingen waren hoog gespannen. Nog geen twee jaar was de zender in de lucht. Zowel lancering als concept zelf faalde.

Het concept was een nieuwe tv zender met veel bekende Nederlanders, eigen produkties en sport.
Al bij de start ging Talpa de fout in door de voetbalrechten te kopen van de eredivisie, waardoor het niet meer op de zondagavond om zeven uur op de publieke omroep werd uitgezonden, maar op een later tijdstip. Met idioot veel reclameboodschappen en de beste wedstrijden aan het eind.
Ook Jack Spijkerman, een typische VARA-man, werd niet in dank afgenomen dat hij voor het grote geld koos en naar een commerciële zender vertrok.


Er waren dus naast hoge verwachtingen enerzijds veel irritaties anderzijds.

Een nieuwe zender heeft altijd kinderziektes, daar kun je donder op zeggen.Talpa kreeg echter niet veel credit. Een aantal programma´s flopten: NSE en Thuis. Voetbal had al bij voorbaat weinig kans en Jack Spijkerman kon ook op weinig kijkers meer rekenen. Ook de GOuden Kooi, een programma waarin de deelnemers elkaar moesten wegpesten haalde niet de verwsachte kijkcijfers en kon bovendien op veel kritiek rekenen vanwege de negatieve lading.

De mensen hadden niet veel geduld met Talpa, er zat weinig vernieuwends bij de programma’s (veel oude formats werden gebruikt) en al snel daalden de kijkcijfers naar een onacceptabel laag niveau. John de Mol kon in juni 2007, na nog geen twee jaar, niets anders doen dan de stekker er uittrekken.  

Feitelijk was zowel de lancering als het concept zelf mislukt. De lancering beloofde te veel en het concept bevatte te weinig verrassende en vernieuwende elementen.
Kort gezegd was de lancering niet in overeenstemming met het werkelijke concept. Door teveel te beloven heb je wel de aandacht die je wil, maar is het  verkeerde aandacht. Hij strookt niet met de werkelijkheid waardoor die tegenvalt.
Het concept zelf: een nieuwe Nederlandse commerciële tv-zender met veel eigen programma's was misschien niet iets waarop men sowieso al zat te wachten. Bovendien leverde het weinig extra´s en vernieuwends op.
Uit deze mislukking blijkt dat je bij een lancering van een concept goed moet bedenken wat je concept is en dat je bij de lancering dat duidelijk moet maken. Geen dingen beloven die je uiteindelijk echt niet kunt waarmaken. Hoe groot je lancering ook is en hoe je de aandacht er ook mee trekt, als het uiteindelijke produkt dat niet kan waarmaken werkt het heel negatief.

Hou bij het maken van een concept (indien van toepassing) rekening met emoties en gevoelens van de doelgroep.
Realiseer je dat niet alles met geld kunt kopen en doen zonder consequenties.
Maar bovendien dat je met verrassende, vernieuwende dingen moet komen wil je succes hebben.
Een tikje minder, maar wel origineler volgende keer is de wijze les.

bron 1
bron 2

17 december 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten