zondag 2 januari 2011

Geslaagde conceptlancering mini cooper in VS (Marian Hanou)

In 1994 kocht BMW het Britse autobedrijf Rover. De overname was geen succes en al in 2000 werd het weer verkocht. Wel hield BMW de rechten op de mini. In 2002 bracht BMW een retro-versie van de mini uit.
Het werd een hit, ondanks het feit dat de mini in de VS vrij onbekend was toen het model op de markt werd gezet. Het succes was grotendeels te danken aan de lancering van de mini.

BMW koos voor de lancering van de mini cooper voor een ongebruikelijke campagne. Tegen alle tradities van de autobranche in werden er geen tv-commercials gemaakt.
De retro-auto verdiende een speciale aanpak en daarom werd de mini op creatieve wijze aan de man gebracht.
BMW organiseerde een mini ride een mini die op verschillende plekken in de VS rondtoerde.
Via internet (eigen site: www.miniusa.com), billboards op gebouwen en op een soort honkbalkaartjes die op autobeurzen werden uitgedeeld werd het autootje aan de man gebracht. Op sportfaciliteiten werden mini’s neergezeten er werden diverse gadgets verkocht, zoals koekoeksklokken en horloges. 


BMW-dealers hadden special mini showrooms gebouwd.
Al snel waren alle 20.000 auto’s die in de VS beschikbaar waren verkocht.

De lancering van de mini was een groot succes. Er is goed nagedacht over de doelgroep. Op sportieve plaatsen en autobeurzen werden acties georganiseerd. Op drukke openbare plaatsen werd een groot bereik behaald door grote billboards de plaatsen. Door leuke hebbendingetjes te verkopen waaierde het merk uit over heel de VS.
De lancering werkte verbazingwekkend goed. Meer dan 50.000 mensen toonde interesse in de auto door zich op de website miniusa.com aan te melden.

Inmiddels gaat de verkoop van de mini sterk achteruit en is er flink in het personeel gesnoeid. Daar zijn andere factoren schuldig aan. De lancering was sterk.


Bron 1
Bron 2
bron 3


2 januari 2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten