zondag 2 januari 2011

Conceptontwikkelaar: bureau Kesselskramer (Marian Hanou)

Reclamebureau Kesselskramer staat bekend om zijn authentieke, creatieve reclamecampagnes.
Sterke concepten, in de zin van: creatief idee dat het uitgangspunt vormt voor een reclamecampagne (volgens het NIMA Marketing Lexicon) met vaak een knipoog.
Ze werken met kleine en grote budgetten.
Zo is het op deze blog reeds genoemde campagne voor hotel Brinker low budget, maar ze maakten ook een miljoenen commercial voor een biersoort.
De mannen Johan Kramer en Erik Kessels ontmoetten elkaar in Engeland bij een reclamebureau. Creatief klikte het enorm en in 1985 richtten zij samen het reclamebureau Kesselskramer op. Inmiddels werken zij niet meer samen, Kramer is in 2004 als filmmaker gaan werken en richt zich nu met name op het maken van spotjes en korte films.
Kessels zette het bureau voort onder dezelfde naam en heeft inmiddels ook een vestiging in Londen.
zij bedenken niet zozeer concepten voor produkten of diensten, maar vooral concepten voor een authentieke, opvallende reclamecampagnes.

video


Grote campagnes die het bureau heeft ontwikkeld.
- Ben
- Hotel Brinker
- I Amsterdam
- Nike: o.a. Heinrich, de oudste marathonrenner in Berlijn.


Ben: een campagne die begon met onduidelijke billboards en advertenties over Ben die niemand begreep. Pas na weken werd duidelijk dat Ben een telefoonbedrijf was. Daarna hebben zij diverse opvallende campagnes gevoerd voor Ben.

Over Hotel Brinker kun je verderop deze blog meer lezen. Een ranzig hotel waarvoor Kesselskramer een campagne ontwikkelde waarin de ranzigheid werd aangedikt en als positief neergezet.
Voor Nike hadden ze in 1996 een campagne in Duitsland. Hoofdsponsor was Adidas. Een aantal weken voor de marathon hing de stad vol posters met daarop de 78-jarige Heinrich, de oudste deelnemer van de marathon. ´Go Heinrich Go´ stond erop en Heinrich werd een hype. Met door Nike gesponsorde kleding rende hij de marathon en werd hij door vele camera’s gevolgd. Nike troefde hiermee Adidas af met een relatief klein budget.

Kessels doet naast commercieel werk ook eigen werk. Hier haalt hij veel inspiratie uit.
Voorbeelden hiervan zijn de fotoseries die hij spaart. Meestal vindt hij die op rommelmarkten, maar soms krijgt hij ook albums van mensen die weten dat hij interesse heeft.
Hij maakt daaruit een selectie en gaat op zoek naar het verhaal erachter. Dit resulteerde in een aantal boeken en tentoonstellingen. Zo heeft hij een boekje uitgebracht van een dame die altijd een foto schoot op de kermis. Elke pagina toont een poloraid die ze won en langzaam zie je haar ouder worden. Bij de laatste foto wordt vermeld dat ze niet raak schoot maar toch een foto van de kermisklant kreeg.

In een interview zegt Kessels dat  hij zoveel mogelijk cliché’s probeert te vermijden, die komen maar al te veel voor en dat boeit niet. Eigen en autonoom, dat is zijn werkwijze. Daarnaast is bij commercieel werk een persoonlijk klik met zijn opdrachtgever van groot belang.

Vijf lessen van Eric Kessels:

1)  Een sterk concept kan voor elk medium gebruikt worden.
2) Het gaat om het idee: ook met weinig budget kan iets moois gemaakt worden.
3) In campagnes ziet de voortuin er vaak fantastisch uit, terwijl de achtertuin een chaos is. Met andere woorden: het beeld is gelikt, maar het achterliggende idee ontbreekt.
4) Durf eerlijk te zijn en probeer zo min mogelijk concessies te doen.
5) Wanneer je beeld uit de context haalt, ga je weer zien waar het over gaat.


Ga eens op hun website kijken, je wordt er niet veel wijzer van, maar leuk is het wel.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen