zaterdag 1 januari 2011

Trendwatcher - Hans Steenbergen door: Rimko de Wijs




Hans Steenbergen is de winnaar van de TWOTY 2010 awards (categorie food). Hij is voormalig hoofdredacteur van Misset Horeca, Maar reist tegenwoordig de wereld over voor trendbureau Shoot My Food.

Een lange historie als trendwatcher heeft Steenbergen nog niet, maar in de horecajournalistiek loopt hij al 20 jaar mee. Zijn werkwijze omschrijft hij zelf als “kijken, voelen, proeven, ruiken” het vinden van de gemeenschappelijke kenmerken van wat we signaleren. (http://bit.ly/gpVcIW  ) 
Door het veelvuldig interviewen van ondernemers en empirisch vaststellen van terugkerende smaken, technieken en wensen van klanten bepaalt Hans Steenbergen de trends van de gastronomische wereld. Vervolgens probeert hij deze te plaatsen in een gezamenlijke noemer.

Het werk waar hij de TWOTTY 2010 award voor heeft gewonnen is het Food Inspiration magazine, met als thema “de nieuwe E nummers” (http://bit.ly/en4ynT )
Per uitgave werd er een E nummer behandeld als trend voor 2010. Enkele van deze trends waren

video


·      Eigen                         van bulk naar bijzonder
·      Echt & eerlijk            van globaal naar lokaal
·      Elegant                      van ego naar Eva

Zijn visie voor 2011 geeft ons het volgende beeld:

·      New Dutch                Oerhollandse gerechten met een twist
·      Guerrilla food           eten waar het niet mag, via social media, underground    boerenmarkt
·      Anti glamour            Authentieke gerechten, aankleding en service

Door de jury wordt hij geroemd om de inspiratie, welke hij overbrengt naar het bedrijfsleven. Ik kan slechts afwachten of deze inspiratie ook daadwerkelijk bij de restaurateurs over komt. En dat ik, zoals voorspeld door deze gastronomisch visionair, weer heerlijk authentiek kan dineren, tussen echte meubels, echte gerechten en echte mensen.






Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen