zaterdag 22 januari 2011

Spraakmakende conceptlancering: De nieuwe Old Spice lichaamsverzorgingslijn Door Rimko de Wijs




Old spice vond het in 2010 tijd om hun verzorgingslijn voor mannen een opfrisbeurt te geven.  Dit deden ze door een nieuwe producten op de markt te zetten, ondersteund door een paar tv spotjes. Tot zo ver niet schokkend. Echter in dit spotje werd door de hoofdpersoon een oproep gedaan om via twitter of youtube te reageren op deze campagne.  

Aan deze oproep werd ruimschoots gehoor gegeven. Bekend en onbekend Amerika sprak over de campagne, hetgeen voor de makers de ruimte gaf om de Hoofdpersoon bijna tweehonderd vaak humoristische gepersonaliseerde reacties te geven. In het tijdperk van technologisering en interactie was dit de eerste keer dat een dergelijk reclame concept op zo een grote schaal werd ingezet. En met succes. De campagne had binnen 24 uur 6 miljoen views te pakken. Even ter vergelijking, Susan Boyle kreeg in het zelfde tijdsbestek krap de helft van het aantal views.

Door slim in te spelen op de reacties van bekenden ( Alyssa Milano, Demi Moore, Perez Hilton) en goede keuzes te maken bij onbekenden ( een huwelijksaanzoek doen voor een man welke zijn vriendin via een twitter reactie accepteert), rijst de campagne tot grote hoogte. De Campagne had zoveel succes dat er binnen no-time diverse imitaties op het net verschenen, zogeheten “spoofs”. Onder anderen sesamstraat en youtube celeb Toby Turner kregen vele kijkers door hun parodie op dit concept.



Uiteindelijke resultaat:

Verkoop bodywash in 6 maanden tijd 27% gestegen.
Volgers op twitter 2700% gestegen
Website traffic 300% gestegen
Youtube kanaal van old spice het best bekeken kanaal aller tijden

Geen opmerkingen:

Een reactie posten